Revisoren: Sådan skaber du en god iværksætterkultur

Her kan du læse om de ting man som iværksætter skal huske at sætte sig ind i inden man starter. 

Introduktion af Kim, Designbutik Kolding

Henrik var min første revisor. Dengang var han elev. Nu er han statsautoriseret. Jeg har bedt ham om at skrive en artikel om de spændende tanker han har og det han kan tilbyde, udover sine daglige opgaver, som sigter på at hjælpe iværksættere med at komme igang, og holde sig igang, på den rigtige måde. 

Som Bill Clinton brød igennem med at sige da han første gang blev valgt til præsident i USA: “Its the economy stupid”.

Henrik har også produceret en folder som du kan se og downloade her

– Kim

Iværksættere har rigeligt at se til i en opstartsfase, derfor er det også vigtigt at man har de rette personer omkring sig 

Af Henrik Paulsen, Statsautoriseret revisor hos BDO

Henrik profilbillede

For mig er det vigtigste at jeg får givet de iværksættere jeg møder den rette rådgivning, så de undgår de væsentligste opstartsfejl.

Man skal huske på at man som iværksætter har flere kasketter. Man bliver både salgschef, produktionschef og økonomichef. For at få en succesfuld forretning er det vigtigt at man kan alle 3 ting eller alternativt erkender, at man ikke har kompetencen på en eller 2 af områderne og får hjælp til den del. Enten ved at alliere sig med andre der har kompetencen eller ved at købe sig til rådgivning.

Den sidste del er ofte dyr for en iværksætter, men det betyder ikke at hjælpen ikke er vigtig. Det er også derfor at jeg ofte hjælper iværksættere i gang uden at fokus skal være på prisen, da jeg hellere vil have en iværksætter kommer rigtig i gang og dermed skabe en grobund for en fornuftig forretning og dermed en god kunde på sigt. Så der er ikke altid de store fortjenester ved at rådgive iværksættere, men på sigt skal vi jo gerne vokse sammen og dermed skabe en god forretning for begge parter.

Ofte er der en skillelinje omkring de 2-3 år. Det er her man ved om man har en forretning eller ej. Efter 2-3 år er forretningen måske vokset og der begynder at være gensalg eller kunderne begynder at anbefale andre kunder til en. Dermed bliver forretningen mere og mere selvbærende, hvor de første 2-3 år er mere præget af et stort engagement fra en selv til at skabe forretningen.

Så spørgsmålet er bare om man har likviditeten til at komme udover grænsen på de 2-3 år. De første år kan være præget af underskud indtil man har fået en kundekreds der giver et positivt resultat og spørgsmålet er så bare om man har haft den nødvendige likviditet til at stå igennem de første år.

Her hjælper budgetter og andre værktøjer med at skabe overblik. Der er jo ingen grund til at starte op, hvis man allerede fra start kan se at grænsen for overlevelse er for langt væk. Det er de ting jeg synes man som iværksætter skal huske at sætte sig ind i inden man starter.

5 skarpe spørgsmål

Man behøver ikke være nørdet omkring det, men bare det at man undersøger markedet og får givet sig selv et overblik over hvad man går indtil er en god ide.

  1. Hvem er mine konkurrenter?
  2. Hvad kan sælge mine ting til?
  3. Hvad skal jeg bruge af avance for at kunne leve af det?
  4. Og hvor lang tid vil jeg kunne leve med underskud?
  5. Hvad vil jeg gøre for at opnå de mål jeg har sat mig?

Hvis man kan finde frem til de ting, så er man godt på vej. Enten selv eller ved at bruge en sparringspartner. Det kunne være en revisor som mig eller ved andre iværksættere man kender, som man kan få rådgivning fra. De har jo måske været igennem lige præcis de ting, som man selv står i.

Derudover er der rådgivningshuse, som giver gratis rådgivning. Her kan man komme og få en halv times gratis rådgivning. Og rådgivning der er gratis kan man ikke få nok af. Vi tilbyder altid vores ny kunder 2 timers gratis rådgivning. Så har man lige chancen for at komme godt i gang. Det synes jeg giver god mening.

Få hjælp

Jeg har altid tænkt at der var en masse spændende iværksættere i designverdenen. En masse produktionschefer med en masse spændende og gode ideer. Spørgsmålet er bare om de har evnerne til at sælge det de har. Nogen gange er produktet bare så godt at det sælger sig selv, men andre gange skal selv et godt produkt have hjælp. Og er der ikke økonomi i det, så er spørgsmålet hvor lang tid man kan fortsætte. Der skal trods alt mad på bordet og en husleje der skal betales. Så det er de udfordringer der skal tages op og fejes af vejen.

Er man i tvivl eller har brug for hjælp, så tag fat i mig. Så vil jeg rigtig gerne hjælpe. Mit mål er at skabe mange flere succesfulde iværksættere, som kan være med til at skabe arbejdspladser og ikke mindst på sigt gode kunder for ikke bare mig, men også resten af de andre iværksættere derude.

Så lad os sammen skabe en god iværksætterkultur og hjælpe hinanden så godt som vi kan.

Vil du vide mere eller har du brug for god rådgivning, så kontakt mig her

HENRIK PAULSEN
Director, statsautoriseret revisor
pau@bdo.dk

Henrik arbejder for
BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Birkemose Allé 39
DK-6000 Kolding

Tlf.: +45 76 35 56 00
www.bdo.dk