Fra rugbrødstapas til street food – mød NORD fra Kolding med de store ambitioner

Fortællingen om Annette og NORD Urban Gourmet Food – handler i sin essens om at tro på sig selv og holde stædigt fast i overbevisningen om, at NORD er et verdensfirma. Måske ikke endnu. Men det bliver det.

Af Kim, Designbutik Kolding

Annette Møller Therkelsen står bag NORD, med efterskriften “Urban Gourmet Food”. Måske er du stødt på de små lækre rugbrødstapas på din vej, der både sælges fra den sorte foodtruck i bybilledet og kan bestilles på nettet. Måske har du hørt om virksomheden, da de vandt årets Business Kolding Designpris i 2014, eller du har besøgt Aarhus Streetfood, hvor NORD nu også holder til i en 20 fods container.

Lige nu sidder Annette dog i den varme grønne sofa, på gården i Sdr. Bjert hvor jeg har kontor, og fortæller om sin rejse. Solen står skarpt ind igennem vinduet, og Annette må et par gange rykke sig for ikke at blive blændet.

Jeg er “blown-away” over hendes ærlighed, energi, og fortælle-gen. Sygepleje-gen, Iværksætter-gen. Sundheds-gen. Make people happy business-gen. Hendes og NORDs DNA. Fra 16 væbnede røverier på et år i én af de første 7-Eleven butikker i Danmark som hun var franchisetager på, over 65 millioner i omsætning i Focus People, til at starte forfra drevet af troen på at skabe et verdensfirma. Bygget på alle de ting hun igennem tiden har fået med i rygsækken, og godt hjulpet af sit netværk og ikke mindst hendes familie, mand og børn, som hun ikke havde kunnet gøre det uden.

Jeg rykker mig lidt længere ud på kanten af sofaen. Ryk med. Nu begynder fortællingen.

NORD bord

NORD skriver om sig selv på www.nordgourmet.com: “NORD er økologisk fastfood i nye klæder. Vi gør det nemt at vælge ordentlig mad og frigiver tid til at stoppe op i en travl hverdag. Det gør vi på flere måder: Fra Kolding, på gadeplan fra vores foodtruck, ved Aarhus Street Food og med måltidskasser direkte til døren i hele landet.” Derudover har NORD også indgået et samarbejde med livsstilsbutikken Luupe i Kolding med et shop’n’shop koncept, hvor du kan købe maden med hjem samtidig med du bliver inspireret. Læs mere nederst på siden…

Drømmen starter – 24/7

For Annette startede drømmen med ikke at være en drøm. Hun vidste, hun ville arbejde med mennesker, “Happy People Business” som hun kalder det – og vejen førte til en uddannelse som sygeplejerske, da hendes mor syntes, hun nu skulle komme hjem og tage én efter sit tredje sabbatår. Hun fandt dog hurtigt ud af, at det ikke var, hvad hun skulle være.

”…men når man har sagt A, er jeg en, der også siger B, fortæller Annette. Måske fordi jeg var det klemte barn i midten. Nummer to ud af tre piger, hvor jeg kunne vælge imellem at være den der trak sig lidt tilbage eller tage rundsave på albuerne. Jeg valgte det sidste. Hvilket har betydet, at jeg altid går på med krum hals, fordi jeg hele tiden har noget, jeg vil stræbe efter”.

IMG_2225 (1)

Annette blev i 1969 født ind i en kernefamilie, med en søster på hver sin side. Hvad det betyder, har hun bl.a. kunnet genkende sig selv i, i bogen: “Ole Martensen-Larsen – Forstå dit ophav og bliv fri”, af Kirsten Sørrig, fortæller hun. Se den her hos SAXO. Billedet er taget på Kokbjerg 14, hvor NORD holder til.

Efter endt uddannelse i 1995 nåede hun at arbejde tre måneder som fast nattevagt på en ortopædisk afdeling, før hun en solskinsdag sad på sine forældres terrasse og læste en artikel i Berlingske med overskriften: ”Vil du være chef i dit eget liv – så bliv franchisetager i 7-Eleven”.

I dag ligger der en på ethvert travlt gadehjørne. Dengang var Annette med til at åbne en af de første i Danmark, og senere købte hendes kommende mand Peter, som hun havde taget med til København, også én, og de endte med at sælge begge butikker for i stedet at blive distrikschefer for kæden derovre.

”Jeg købte butik nr. 11, på Gl. Kongevej – det passede lige med at sådan en lille sygeplejerske som mig kunne stå dernede ved de gamle Frederiksbergdamer. Hvad vi ikke havde tænkt på var, at butikken lå lige i baghaven af Vesterbro, og vi oplevede 16 væbnede røverier i løbet af kort tid. Så det var både fantastisk, men også megahårdt for sådan en lille fynbo som mig, som kom til storbyen”, fortæller Annette.

“Jeg var kun 25 år og lærte alt om køb, salg, bogholderi på den hårde måde, da det var min butik, men det var også kanon lærerigt.”

Men 24/7 betyder 24/7. Hårdt arbejde i døgndrift. Og det biologiske ur begyndte at tikke, så Annette og Peter søgte tilbage mod rødderne. Annette er fra Odense, og Peter fra Vejle. De endte med at forlade København til fordel for Kolding, da Annette her kunne studere HD.

Nord Food Truck Kolding

Fra Focus til NORD. Før NORDs Food Truck, den moderne pølsevogn, kom til – her “fanget” i Gråbrødregade i Kolding med hendes mand Peter ombord – skabte Annette, sammen med en partner, virksomheden Focus People der i 2008 omsatte for 65 millioner.

Millionerne rullede ind, men…

Tapas var dog slet ikke på menuen endnu. Der skulle lige startes en millionforretning først, for siden at forlade den igen. Ja, jeg vidste det ikke før vores snak, men Annette startede sammen med en kollega, efter sit studie og efter at have arbejdet på et lokalt rekrutteringsbureau, vikarbureauet Focus People, som i sine første år blev den hurtigst voksende virksomhed i trekantsområdet.

Fokus var dengang på sundhedssektoren og fulgte den daværende trend med at mange sygeplejersker og andet plejepersonale, foretrak at arbejde som vikarer i stedet for at være fastansat. Mere tid og bedre løn.

Men festen sluttede i hvert fald for Annette efter en storkonflikt, en finanskrise og en efterfølgende personlig refleksion om hun befandt sig det rigtige sted.

”Vi startede nede i min kælder, hvor jeg bor privat – alle gode virksomheder skal jo starte i en kælder – og vi omsatte for 65 millioner i 2008, så det var jo en fantastisk forretning, vi havde der. Der var bare et lille men…jeg havde jo sagt, jeg ikke ville være sygeplejerske.

Pengene ruller ind, en god og fast hverdag – så kører tingene bare, men når det så begynder at gå i den anden retning, og tingene stopper lidt – så begyndte jeg at tænke over, er det overhovedet det her, du skal.

Jeg begyndte også at ”øffe” lidt over for min mand Peter, og når det først er sagt højt, er der ikke rigtig nogen vej tilbage. Det med drift er bare ikke mig. Når først ting kommer i drift, og man ikke udvikler – så er min mission et eller andet sted fuldført, og det var det rigtige tidspunkt.”

Annette sagde derfor farvel til sin partner og fortsatte sin mission mod at finde frem til sin ”Make People Happy Business”. Sit DNA. Og med hjælp fra sin mentor, håndboldspilleren Christian Stadil, fandt hun efter lang tids struktureret og omhyggelig søgen frem til sit endelige kald: NORD – Urban Gourmet Food.

”Og på en eller anden måde syntes jeg, at tingene gik op i en højere enhed”, fortæller Annette. ”Der havde jeg fået mig selv med. Min gamle sygeplejerskekasket. Det at gøre noget godt for andre mennesker og gøre verden til et lidt bedre sted…men også conveniencedelen fra 7-Eleven. Nu bare med min helt egen lille butik, mit eget koncept med det, jeg troede på. Sådan er jeg bygget op. Derfor blev det NORD”.

IMG_2221

Annettes mentor, håndboldspilleren Christian Stadil og bogen: “Professionel Passion – om det meningsgivende arbejdsliv” som han har skrevet sammen med Jane Hahn, har været en stor inspirationskilde for Annette, og var medvirkende til at hun sprang ud med NORD. Annette mødte Christian på forløbet “Elitens Vej”, hvor han var indlægsholder. Se bogen her hos Saxo

IMG_2209

Jeg hørte personligt om Annette første gang, da jeg var ansat på D2i – Design to Innovate på Designskolen Kolding, hvor jeg udviklede kurser og workshops omkring brugen af design for virksomheder. Annette havde deltaget på et af disse kurser, og det var her at NORDS smarte lodrette “madkasse” blev til som en “prototype”,  for siden at blive færdigudviklet med hjælp fra hendes tyske agent. Inspireret af GUCCI-posen. Lækkerhed hele vejen igennem.

Proppet med sundhed – testet på børn

NORD er et sundt alternativ til fastfood. Til hotdoggen. For sundhed ligger også Annette meget på sinde. Så hun har taget det traditionelle danske smørrebrød, gjort det mindre og økologisk og har proppet en masse sundhed ind i det. Økologisk fastfood i nye klæder. Et stykke med Danmark.

”Det er mit sygepleje-gen det der med sundhed. Og nu er jeg jo også blevet mor ik’, Og hvad vil jeg? Vil jeg stikke mine børn en fransk hotdog, hver gang de skal have madpakke med, eller når vi skal ud…nej, jeg vil gerne det skridt videre – jeg vil gerne bringe noget mere sundhed til dem.

Men jeg ved også godt…og det er en af de analyser og masser af erkendelser jeg har gjort mig undervejs…jeg ved godt, hvis man spørger min søn på 13 år, hvad han gerne vil spise, vil han bare sige et ord: Kød.

Altså, kød og hvidt brød. Og fastfood. Men jeg ved godt det er ham og hans søster, jeg skal ramme. Derfor laver jeg alle mulige krumspring for at finde ud af, hvordan rammer jeg dem, så de ikke opdager, hvor meget sundhed, der er i den mad, jeg laver.

Så ja, vi propper sundhed ind i alt, hvad vi kan proppe sundhed ind i, men vi gør det på sådan en lidt skjult måde, så folk stadig synes det er et “fastfood” produkt de spiser, det er bare sundere end det, de ser i forvejen.”

Nord_Urban gorumet Food brevlinie

NORD – Urban Gourmet Food, hed først “Andersen Minis”, siden “Småt”. Men efter at have testet det nye navn og logo, og foodtrucken kom til – var der for lidt Street Food over det. Annette satte sin mor på sagen, og til sidst stod NORD tilbage. 4 bogstaver der kan forstås på flere sprog. Gourmet kom til, da hjemmesideadressen “Nord” var taget. Det endelige logo og den grafiske identitet er lavet af reklamebureauet envision, som har været med hele vejen. Her er det vist i den såkaldte “brevlinje”.

Hvor er NORD idag

NORD er ikke nået over grænsen endnu – det kommer. Først skal succesen udbygges herhjemme. Og der har været mange læringer undervejs, selvom konceptet og den tidlige forretningsplan ikke har forandret sig betydeligt siden starten.

Men 5 foodtrucks er blevet til én, da Annette måtte erkende, at det kræver meget arbejde at komme ud til folk, og det tager tid at forstå, at NORD ikke bare er endnu en pølsevogn. Til gengæld rykkede de til Aarhus og ind i en gammel rutebilgarage, hvor Aarhus Street Food befinder sig i dag. Her kan man finde mad inspireret af mange verdensdele og for enhver smag. Og NORD har her ramt plet. Ikke mindst fordi de har ramt den brede smag. Hvor de andre tager de yngre, har NORD den ældre målgruppe næsten for sig selv.

”Der er virkelig mange mennesker på 75-80 år deroppe. Og dem tager NORD, fordi man som 65+ er med på at være smart og moderne, men også bare gerne vil ha’ en rugbrødsmad. De kan simpelthen ikke identificere sig med at sidde og spise en burger. Men de kan stadigvæk forstå noget med smørrebrød. Og så har vi jo gjort det nemt og lækkert.”

IMG_2174IMG_2189

IMG_2197

Nemt, lækkert og ordentligt. På nettet, Food Trucken – den moderne pølsevogn – og nu til stede i en 20 fods container i Aarhus Street Food. NORD er godt på vej ud i verden og er ved at finde sine ben.

”Visionen er udlandet. Og jeg mener også, der er et godt fundament at bygge på. Men der er også gået 3 år, fra vi startede op, til jeg kan sige, at nu begynder vi at være der. Vi har lige skullet finde ud af, hvad vi egentlig står for. Jeg tror ikke, jeg kunne have gjort det meget hurtigere. Nu er jeg selvfølgelig også en der fejler, fordi jeg prøver nogle ting. Jeg har lært at fejle hurtigt. Men der er lige gået lidt længere tid, end jeg havde troet. Det er nok bare den der naive tilgang, jeg tror, man skal ha’ som iværksætter. Hvis man ikke tror, at alle mennesker elsker ens produkt ligeså meget som en selv, så tror jeg sgu ikke, man bliver det.”

Et godt råd

Jeg tjekker lige min telefon, der ligger på bordet og optager. Får den det hele med? Det er jo en fantastisk historie. Og hvad er det for en vedholdenhed og et mindset Annette besidder, som jeg og andre måske kan lære noget af. Solen er ved at slippe sit tag i hende, da jeg spørger ind til dette.

”Hvis du skulle anbefale noget til andre i din situation, Annette, hvad skulle det så være?”

”Jeg tror man skal dele sine mål op i mindre bidder og så tage nogle delmål undervejs. Og når jeg har ligget og rodet rundt med min foodtruck kl. lort om aftenen i silende regn og har været den, der har været allermest våd af alle og virkelig har trukket nitten…så er det, man tænker, hold kæft, hvor er det det godt, at du ved, at det her bliver en verdensvirksomhed, ellers havde jeg ikke gidet at stå her. Det er soleklart, det her er ikke bare en eller anden hobby, jeg har valgt – det er helt “overbevidst”. Jeg har virkeligt truffet en kæmpestor beslutning, men den er helt bevidst fra start til slut. Min mand har bedt mig overveje, om det er det værd – men det har jeg slet ikke inde i mit univers. Jeg skal nok finde løsningen. NORD er et verdensfirma og det har det været fra dag ét. Det siger jeg rent faktisk også tit til folk, der spørger, I skal bare vide, at NORD er et verdensfirma – det er bare kun mig, der ved det.”

…og et spark bagi

Historien burde slutte her, men jeg kan ikke dy mig for at spørge Annette, om hun synes, der er noget, der mangler i fortællingen. Noget hun har på hjerte og nu får muligheden for at forevige og dele. Det er der –  helt i Annettes ånd handler det om at turde.

Hun synes, der er alt for få, der tør kaste sig ud i de her sindssyge ting, hun selv har gjort. Hun forstår godt risikoen og føler sig ikke bedre eller klogere end andre. Slet ikke. Men hun synes, man skal være lidt mere modig. Have viljen og troen på, at tingene nok skal lykkes og ikke skrive sin egen nekrolog på forhånd. At det man gør er godt, og det er godt nok. Man laver masser af fejl, men det drejer sig om at fejle hurtigt og så se at komme videre.

” Man skal lade være med at give op og synes, man taber ansigt og sådan noget. Jeg tror altså, jeg er kendt ude i mit område som hende, der møder først og kommer hjem sidst, og alle har mega meget medlidenhed med mig – ej hvor er det synd for mig – hvor jeg siger, det er da ikke synd for mig, det er da noget, jeg selv har valgt. Jeg ved, det nok skal lykkes. Men man bliver nødt til at tage alle de små skridt selv, inden man kan komme derop og så være den, der siger, det var mig, der gjorde det. Det kan man kun, hvis man først har været helt nede på gulvet.”

Refleksion

Solen har forladt rummet, hvor vi sidder og snakker, støvet har lagt sig, og kun lyset er tilbage.

Vi slutter af med at reflektere over, hvad det er for ingredienser, der har ført hende til, hvor hun er i dag. Hvad er de vises sten. Jeg synes nemlig, jeg har hørt grundfortællingen før. Og vi er enige i opskriften. Og det bliver Anettes sidste ord:

”Jeg har trykket mig selv på maven og fundet ud af, hvad jeg har i den her rygsæk, jeg kan bruge til noget. Har fundet det hele frem, blandet det på ny i en smeltedigel og set, hvad der kunne komme ud af det. Vi er jo allesammen af det samme stof, som drømme er gjort af.”

 

Madmanifest

NORD er som du har kunne læse i høj grad mad med mening.
Læs deres madmanifest her

Besøg NORD
www.nordgourmet.com
Kokbjerg 14, 6000 Kolding

TJEK også livsstilbutikken Luupe ud, som sammen med NORD har lavet et shop’in’shop koncept, hvor du kan få frokosten med, når du har købt en ny kjole. Eller blive inspireret af Luupes lækre stil, når du henter mad med hjem til aften. En trend, Social Playground, der hitter i storbyer som Berlin, New York og London – og nu kan opleves i Kolding.

Læs mere her

IMG_4464 IMG_4465