Brillemanden og brilledamen. Fra Tom Davies til Afrika

På et lille hjørne i Kolding på Blæsbjerggade, ligger optiker- og brillebutikken Øjesten og glimter i al sin enkelthed –  indvendigt som udvendigt. Butikken er drevet af Troels og Lone, og dette er historien om forretningens opstart – til en rejse et sted i Afrika. Om et fællesskab, der er drevet af lidenskab, kvalitet og respekt.

Af Designbutik Kolding, Kim
Donér til historien her

Tjek på det hele

En dag i slutningen af 2009 spurgte Lone Troels : “ Hvornår starter vi vores eget?”.

De havde begge igennem en årrække været en del af ejerkredsen omkring Optikjær som mange måske kan huske fra bybilledet i Koldings gå-gade, og senere også deres afdeling i Storcentret.

Men da Profiloptik, kæden som Optikjær var en del af, blev solgt til en kapitalfond, viste det sig, at den handlefrihed de begge sætter så stor pris på, skulle blive sat under pres.

Spørgsmålet hang stadig i luften da Troels tog på inspirationstur og tyggede lidt på den. Og da han kom tilbage, svarede han :  “Det gør vi nu”. Det var i December samme år.

IMG_2663

Troels, Lone og Mette i baggrunden – er teamet som du idag møder i butikken

Og de var klar med det hele på under 4 måneder. Den første Marts stod deres butik Øjesten færdig.

Selv vandflasker med egne etiketter på var det blevet til. Der manglede ikke noget. De havde nemlig sammen lavet en liste, som de vingede af efterhånden som de blev færdige : “ Hvilke leverandører vil vi benytte os af ?” Tjek ! “ Sortimentet ?”  Tjek ! “Hvordan skal vi placere os på markedet ?”  Tjek ! Selv en aktionæroverenskomst fik de på kort tid lavet. Basalt ? ja ! Men, baseret på tidligere erfaringer, uundværligt.

Troels og Lone vidste helt fra starten, hvad de ville med deres nye butik. Denne indbyrdes synergi og handlekraft er noget af det, der kendetegner dem.

Om deres kerne siger de: Vi gør vores bedste og fører kun produkter, vi selv holder af. Og Lone tilføjer: Nærvær.

Tjek !

Screen Shot 2016-05-14 at 12.30.02

Øjesten havde også en hjemmeside parat da de startede. Siden har de dog fået en ny. Her er det Troels der giver en hånd med et par briller. Besøg den her www.oejesten.com

Gode produkter er ikke kun hvordan de ser ud

td-tom-davies-personalisation

Her har Tom Davies lavet en model til Johnny Depp

Et af de produkter Troels og Lone holder mest af ( og er de største leverandører af i Danmark), er mærket Tom Davies. Det er ikke kun færdige briller, men et helt unikt koncept hvor man selv kan designe dem.

Én ting er vælge, hvordan man gerne vil ha brillerne skal se ud – rammer, stænger, form, materialer og farve – en  anden er, at man har muligheden for at få hjælp til selv at skabe lige præcis de briller, man har brug for.

Tom Davies

Måske er man en voksen af  mindre  statur og har et lille hovede og kan derfor kun få en børnebrille, der passer i størrelsen. Så kan man med Tom Davies konceptet, designe og få lavet lige præcist den, slags smarte brille, man gerne vil ha, og som passer til en.

Modsat kan man også være større end de fleste. Hvor det kan synes helt umuligt at finde en brille der er stor nok. Så kan Øjesten heldigvis glæde én med, at det også sagtens kan lade sig gøre med hjælp fra Tom Davies konceptet.

Det er  nemlig – ifølge Troels og Lone – en vigtig del af det at være optiker, at man kan rådgive om, hvad der passer til én. Både praktisk og udseendemæssigt. Hvilket ofte kan være svært at bedømme selv. Ikke mindst når mulighederne er så mange.

Øjesten tager til Afrika

Og så er der historierne, mange nok ikke kender. Som Troels siger, kan det i forvejen være svært at fortælle om sig selv. Alt det, der gør én unik. Hvad det er man bidrager med, ikke kun til kunderne, men også lokalt – og som i Øjestens tilfælde : til resten af verden.

Troels havde allerede været i Ghana, og Lone i Peru, for at hjælpe. Og i 2015 tog hun til Etiopien i 14 dage med brugte brillestel og sponsorerede glas i bagagen.

Rejsen var en del af et større initiativ faciliteret af Rotary International. Et af Rotarys vigtigste formål og fokusområder, udover hvad man traditionelt forbinder dem med, er at drive en omfattende humanitær indsats ikke mindst i ulandene.

I dette projekt tog hun sammen med ikke kun andre optikere fra hele verden, men også tandlæger og læger, igen afsted for at hjælpe.

Og jungletrommerne lød lang tid i forvejen. Mange, der havde behov for hjælp havde vandret i flere dage for at nå frem til lejren.

Fra morgen til aften testede Lone syn og forberedte briller til senere udlevering. Men ikke kun det. Hun agerede også som sygeplejerske. Indimellem tog hun et nap med og hjalp lægerne med at vaccinere for blandt andet Polio. Samarbejdet var så tæt, at hun fx oplevede, at imens hun tog en synstest, var en tandlæge igang med at hive 15 ødelagte tænder ud. Blodet fossede ud af munden på patienten, mens hun var igang.

Behovet for hjælp  var så stort, at de frivillige den sidste dag, måtte assisteres af vagter til at følge dem ud i bussen. De, der  ikke havde nået at få hjælp, var så desperate, at de nærmest overfaldt Lone og hendes kolleger. Der blev hun helt bange.

Men det var  -og er- samtidigt en bekræftelse af, hvor stort behovet er for et projekt som dette. Så det var det hele værd. Både de lange dage fra solopgang til solnedgang, de stærke følelser og afmagten til sidst.

Frihed og selvstændighed

Øjesten gør nemlig det, de gør, fordi de ikke kan lade være. Fx at tage ud i verden og hjælpe til. Det er en del af deres ånd.

Det er ikke pengene, der er drivkraften. Det er friheden til at gøre, hvad de tror på, brænder for og har lyst til. Og det er netop den frihed de opnår ved at være selvstændige. Som Troels fortæller, kan de ikke forestille sig at være andet.

Derudover er de også gode til at give hinanden luft, både privat og arbejdsmæssigt. Hvis en af dem har lyst til eller har brug for at tage på skiferie i 14 dage eller tage ud og redde verden, så skal der være plads til det. Ligesom det generelt ligger dem meget på sinde, at der skal være en fornuftig balance imellem arbejdet og livet iøvrigt. Der skal ikke knokles for enhver pris, men også leves.

Nogle udskyder det, de drømmer om at gøre i årevis. Det gør Troels og Lone ikke. Som de samstemmende siger: “Det er livet for kort til”. Derfor drømmer de heller ikke om at blive meget større. Det lader de andre om.

Troels og Lone er der, hvor de gerne vil være. Og de vælger at styrke og udvikle sig udfra lige præcist det.

Designbutik Kolding: Ergo og et godt tilbud

Øjesten er en lille butik, men med store ambitioner. De vil ikke være meget større end de er, men de er ambitiøse i det de gør. Hvad de brænder for. At hjælpe deres kunder, men også være med til at bidrage positivt til verden iøvrigt. Og det er hvad kendetegner mange virksomheder med succes. At de forstår at tale til vore hjerter.

Søren Schnedler fra Gravity, taler om at man har et kommunikativt tyngdepunkt. Og tyngde virker tiltrækkende. Ligesom Øjesten har virket på mig. Faktisk er det Troels og Lone der har “tiltrukket” mig med over i deres egen forretning efter Optikjær. De gik. Jeg fulgte efter.

Det er desuden interessant at høre om et produkt som Tom Davies. At det udover at være et spændende koncept, ikke bare drejer sig om at skabe nogle briller der ser smarte ud. Men som passer til én på ALLE måder.

Og så var det bare rørende at mødes og snakke med Troels og Lone. Hårene rejste sig flere gange på mine arme under vores samtale. Både da snakken faldt på Afrika, men også da vi talte om friheden til at gøre det man har lyst til. Det hører jeg næsten alle selvstændige begrunde deres valg med, ligesom jeg genkender det i mig selv.

Her finder du Øjesten

Blæsbjerggade 2b, Låsbybanke
Se kortet længere nede

Besøg også deres hjemmeside

Få 10% rabat hos Øjesten og støt Designbutik Kolding

Vi har fået muligheden for at tilbyde dig 10% som læser, ved dit næste køb i Øjesten.

Du skal bare vise denne kupon i butikken. Designbutik Kolding får et fast beløb for, hver kupon som hjælper os med at fortælle flere gode historier.

 

Donationsknap

Kan du li´ historien – så hjælp os ved at donere via Mobilepay til telefon 21 843 843.
Selv det mindste beløb batter. 5, 10, 15 kr? 

Læs mere om donation, vores forretningsmodel og etik her.

Om navnet "Øjesten"

Du er min Øjesten….

Navnet Øjesten er valgt blandt mange forslag. Men det var navnet Lone og Troels blev ved med at vende tilbage til. Øjesten rummer noget trygt, charmerende og uhøjtideligt – men samtidig noget der har ganske stor værdi. Det er sådan de gerne vil behandle deres kunder.

Om indretningen

Øjesten har overtaget lokaler og bar fra Mælkepoppen

I kælderen fandt Troels og Lone disken de bruger sammen med nogle billeder fra “Mælkepoppen”, som deres butik havde dannet rammer om i 60erne. Mælkepoppen var en kæde af ungdomsbarer, som mælkeproducenten Karoline i 1963 åbnede rundt omkring i landet for at fremme unges mælkeforbrug og tilskynde, at de ikke drak alkohol. Det blev en del af visionen, at den selvfølgeligt skulle stå samme sted, som den gjorde dengang og hele det indvendige udtryk skulle holdes enkelt, men samtidigt anderledes i deres egen ånd.

Mere om Lone og Troels

Lone Bang Nielsen

Lone kommer oprindelig fra Grindsted. Hun er uddannet på Optikerskolen i København og har arbejdet som optiker i Esbjerg, København og Kolding. Lone er certificeret optiker og kontaktlinseoptiker og har gennem sine mange år i branchen opnået en stor forståelse for de signaler kunden gerne vil udsende som brillebærer.

Troels Kjærholm

Troels er uddannet fra Optikerskolen i Randers og har været ansat som optiker for Hans Lauersen-kæden i bl.a. Billund, Vejle, Grindsted og Esbjerg. Siden 1995 i Kolding i Optikjær. Troels er certificeret optiker og kontaktlinseoptiker. Han har et dybdegående kendskab til brilleglas og brillestel og med den viden i bagagen, kan Troels også løse de mere komplicerede opgaver.