Mød guldsmed Kim Vedebech. Med de to butikker og en tyrkertro på, at god kvalitet ikke kan gradbøjes, og at det gælder om at møde sine kunders behov. Hvilket bl.a. blev til en ring med en schæfer der skabte stor glæde for dens ejer, der aldrig havde haft en hund som den. Og så skal vi iflg. Kim omfavne byen og dens udfordringer.
Af Kim, Designbutik Kolding
Designbutik Kolding er et lokalt forankret online magasin og webshop, der lader dig møde byen og design på en ny måde.
Denne historie er sponsoreret af BDO.
Donér til historierne med MobilePay
Læs mere om Designbutik Kolding
Jeg mødte Kim Vedebech på et gratis kursus på KUC i Kolding, ”Få succes online”. Her kunne man over 5 fredage lære, hvordan man kan skabe en forretning på nettet – meget aktuelt må man sige, og en rigtig god oplevelse viste det sig. Vi lærte faktisk noget.
Men noget af det bedste er, som altid de mennesker man møder. Og en af dem var Kim Vedebech, guldsmeden fra Adelgade Markdanersgade. (Opdatering: Siden denne historie blev skrevet, er Kims butik i Kolding flyttet fra Adelgade til nye lokaler i Markdanersgade 3A. De viste billeder er stadig fra butikken i Adelgade og vil blive rettet når muligt. Adressen og kortet i bunden er opdateret)
Jeg havde tidligere på morgenen – kurset strakte sig over en formiddag – fortalt om vores projekt Designbutik Kolding, ligesom han havde fortalt om sin forretning. Et frø var sået.
En time senere lød det bag mig: Det ser sgu spændende ud. Vi skal tale sammen. Og der sad han. Med ryggen mod mig og havde åbnet for siden på sin computer.
Allerede der blev jeg besnæret af hans person, endelig en der forstod mig, men derudover viste det sig, at vi havde meget tilfælles, og at her lå en rigtig god historie.
Nogle uger senere troppede jeg op i en af hans butikker. Han har to. Èn i Horsens og så denne i Adelgade. Vi havde lavet en aftale om at drikke en kop kaffe og lave et interview.

Kim og Mettes butik i Adelgade i Kolding. Den i Horsens driver han sammen med sin kone. (Butikken er flyttet til Markdanersgade)
Mødet med den levende butik
Allerede da jeg trådte ind i butikken, følte jeg mig hjemme. Hov, der var lige en hel væg dækket med et tapet lavet af en designer, jeg kender. Lene Toni Kjeld, der i dag bor på New Zealand. Hendes ”State of Flow”, med guldtryk selvfølgelig.
God smag tænkte jeg, imens mine øjne vænnede sig til lyset indendøre. Resten af indretningen fulgte med. Lyst og enkelt. Ikke som man typisk forestiller sig en guldsmed.
Ét lille lokale med en lille disk bagtil, hvor der sad en pige og arbejdede, næsten midt i det hele. Det viste sig at være Kims partner Mette som han havde startet butikken med. Derudover hilste jeg også på Kims kone, der var forbi og hjælper til med forretningen på fuld tid.
Og der var Kim. Høj og iklædt et groft slidt forklæde, som havde han lige rejst sig fra et af sine smykker.
Han tog det af, og vi bevægede os ned i byen for at finde den kop kaffe og få den snak, vi havde lovet hinanden nogle uger tidligere.
Rejsen til Adelgade Markdanersgade
Kim er klassisk uddannet guldsmed. Han har været i lære hos Georg Jensen – dem med smykkerne ikke dugene, som vi kender deres navnebror for i Kolding.
Han brænder for sit fag. Som håndværks guldsmed. Den betegnelse lægger han stor vægt på.
Det var også derfor, han startede for sig selv for over 10 år siden. Guldsmedefaget er blevet udhulet igennem årene. Er blevet mere og mere industrialiseret. Og det var en udvikling, han ikke ville være en del af. Han ville skabe sine smykker fra bunden, ikke kun producere metervarer.
Så han sprang ud. Sammen med Mette. Først med en lille kælderbutik i udkanten af midtbyen. Senere fandt de lokalerne, de har i dag, lige ved siden af Interiørbutikken Lisa Buhl. Faktisk var det Lisa der havde nøglerne og spurgte, om de ikke skulle være naboer. (Opdatering: Butikken er flyttet til Markdanersgade)

Mette sidder og udvikler på sine egne smykker. Hun og Kim har skabt og driver butikken sammen, men har fra starten haft hver deres forretning. Det var først nogle år senere hvor chancen bød sig, at Kim åbnede butikken i Horsens sammen med sin kone.
Filosofien, og schæferen med et glimt i øjet
Selvom Kim tager udgangspunkt i guldsmedefagets stolte traditioner, er han også mere end villig til at tænke nyt. Fx har han anskaffet sig en 3D fræser, som han har i baglokalet af butikken i Kolding. Med den kan han lave hurtige prøver i plast, som han kan vise kunden, og som de kan udvikle de ægte smykker udfra. Og så er han selvfølgeligt også på nettet.
Men han benytter sig stadig primært af de gamle teknikker. I butikken faldt jeg over noget der lignede museumsgenstande. Men nej, det var maskiner, der stadig blev brugt. Meget fascinerende. Ikke mindst når man selv har en far, der er arkæolog.

3D fræseren står i baglokalet. Den giver ham muligheder for at lave eksperimenter og være i dialog med sine kunder, før de endelige smykker laves.

Dette er ikke en museumsgenstand, men én af de traditionelle “maskiner” Kim og Mette stadigt benytter i deres guldsmedepraksis.

Kim har gjort meget ud af sin hjemmeside, www.vedebech.dk, for at yde sine smykker retfærdighed.
Kim er også med på noderne i forhold til, hvordan han griber udviklingen af sine smykker an. Udover at have sit eget sortiment, som man kan møde både i butikken og på nettet, er langt størstedelen af Kim og Mettes forretning baseret på at skabe unikke smykker udfra deres kunders ønsker og behov.
Og han strækker sig langt både for at komme dem i møde, men også skabe noget hverken de eller han har kunnet forestille sig fra starten. På den måde udvikler han sammen med sine kunder – hvilket typisk også er den måde hvorpå man tilgår udviklingsforløb igennem design iøvrigt.
Det eneste, han ikke vil, er at gå på kompromis med den håndværksmæssige kvalitet. Han vil heller ikke være smagsdommer og vinde designpriser. Han bliver allermest stolt, når han har skabt noget, som for evigt vil gribe ind i menneskers liv.
Kim deler den bevægende historie med mig, om den ældre mand der en dag kom ind i hans butik med et billede af sin elskede schæfer og havde et stort ønske om at få lavet en ring med den på.
Som udgangspunkt var det en svær opgave, og en der let kunne blive for letbenet. Men igennem en fantastisk dialog endte de op med en ring, han er knusende stolt over at have fået lov til at lave.
Relieffet af hunden i det tunge guld fremstod så levende, at selv glimtet i øjet var bevaret. Og det var ikke, fordi hunden var gået bort, nej, som ejeren fortalte, så havde han haft mange hunde i sit liv, men aldrig en som denne.
Den ældre mand havde været meget spændt på resultatet, men gik nu lettet derfra. Hans store ønske var blevet opfyldt. Og som Kim siger, ”Det var en rigtig sjov opgave. Én jeg gerne vil lave hver dag”. “Det er essensen, at vi skal opfylde vores kunders behov, samtidig med at vi kan stå inde for det vi laver.”
Midtbyen og en fremtid uden brok, men nytænkning
Tiden var ved at rinde ud for vores interview, men vi havde det så hyggeligt der på caféen ”Two Maidens”, hvor vi sad og nød en kop kaffe i solen.
Og da snakken faldt på byen og fremtiden for en butik som hans, lod jeg min iPhone, som jeg optog vores snak på, vedblive med at være tændt.
Ifølge Kim er der udfordringer ved både at have en fysisk butik, og at den ligger i Kolding midtby.
For det første er det i hans tilfælde ikke kun et produkt, man køber ind i. Det er en oplevelse. En historie. Og for nogle er det ulige meget mere interessant at kunne sige, at det her smykke har jeg købt i København eller Milano.
Måske er det, fordi vi ser det indefra, mener Kim – at komme til Kolding er også en oplevelse. Han har kunder der kommer helt fra København for at besøge ham. Og de er begejstrede for mødet med både byen og hans butik.
“Vi har faktisk noget at byde på i Kolding. Vi har nogle fede butikker der kan det samme som i København. Fede håndværkere og skæve eksistenser. Ting der bliver kreeret, fordi vi har Designskolen og græsrodsbevægelser af kreative folk i byen. Det har de ikke i Vejle og Horsens. Det synes jeg vi skal have til at blomstre noget mere.”
I det hele taget mener Kim, at vi i Kolding skal være stolte af det vi har, og omfavne de omstændigheder der er tilstede. Vi ved godt, hvilke udfordringer der er, når man fx vil starte en ny butik i midtbyen. Det behøver vi ikke lave en masse undersøgelser for at komme frem til, som en lokal politiker, han havde læst om i en artikel, havde lagt op til.
Vi bliver nødt til at tænke anderledes. Ikke bare konkurrere på priser og rabatter. Det ville være for letkøbt at indkøbe billige smykker og hælde dem udover disken. Det nægter han. For så er stilen ligesom lagt.
Nej, det er forbudt at komme med de sædvanlige undskyldninger, som han siger. Ikke bare bitche. Vi ved godt at det koster mange penge at parkere i midtbyen, og det regner 60% af tiden.
Vi må til gengæld skabe noget, som man ikke kan opleve andre steder.
Han nævner eksemplet med butikken Harresø, som nu ligger der, hvor Bianco sko lå i gamle dage, på hjørnet af Østergade og Klostergade.
”Dem er jeg meget imponeret over. Det er nogle unge fyre der har startet den, og udover tøj sælger de bl.a. også Gin.”

Harresø brødrene, Søren og Kristian kalder selv deres butik en “konceptbutik”. Udover tøj fra bla. Paul Smith, sælger de bl.a. også Gin, kaktusser og meget andet, som de lige falder for. Besøg deres facebookside her.
Og da han spurgte ind til, hvorfor de gjorde, som de gjorde, fortalte de, at de blev nødt til at gøre noget specielt for at kunne eksistere. I dag er det svært at leve af at sælge fx jeans alene. Nej man skal finde den rigtige filosofi, der kan bære. Ligemeget hvad. Bare det bliver gjort med sjæl.
Og med de ord blev iPhonen slukket, og verdens måske sidste rigtige guldsmed havde igen gjort et andet menneskes verden rigere. Nemlig min.
Ligesom jeg håber, du også er blevet inspireret og har fået lyst til at opleve butikken i Adelgade Markdanersgade og i Horsens.
Få 10% rabat hos Kim og støt Designbutik Kolding
Vi har fået muligheden for at tilbyde dig 10% som læser, ved dit næste køb hos Kim.
Du skal bare vise denne kupon i butikken. Enten som print, eller på din mobiltelefon.
Designbutik Kolding får et beløb for hver kupon, som hjælper os med at fortælle flere gode historier. Læs om vores forretningsmodel og etik her