Per skaber smykker – så du aldrig glemmer

“Never Forget”, “glem aldrig” er et Koldingensisk smykkefirma der næsten bogstaveligt talt er startet i garagen. De laver “souvenirs for livet”. Få historien bag, hvordan Per bruger 3D, samt find ud af, hvorfor du aldrig kan gå på pension, når du laver noget du virkeligt brænder for.

Af Kim, Designbutik Kolding

Designbutik Kolding er et lokalt forankret online magasin og webshop, der lader dig møde byen og design på en ny måde.

Mød månedens sponsorer.
Donér til historierne med MobilePay
Læs mere om Designbutik Kolding

Uret på Pers håndled var et designerur. Af den amerikanske designer Michael Kors. Og så gik det i stykker. Remmen faldt af. Delen, der holdt den fast på uret, var gået itu. Gode råd var dyre, ligeså en ny rem, som desuden var svær at skaffe. Så Per satte sig for selv at lave en ny.

Drevet af sin naturlige nysgerrighed og store passion for at løse problemer fandt han frem til en mulig løsning: Nemlig at støbe delen selv…i sølv.

Han købte det første udstyr til formålet, men lod sig hurtigt rive med, og uret blev glemt i sølvstøvet af de smykker, han begyndte at lave i sit lille udhus.

Først nogle grove ringe, for sidenhen at blive til motiver. Bl.a. en ring formet som et løvehoved. Derfra udviklede det sig til smykker, som kunne bruges som lukning i armbånd. Per havde fat i noget…

Never Forget ser dagens lys

En dag kom han til at snakke med sin svoger Henrik om disse smykkearmbånd.

Henrik er en ivrig sportsmand og har bl.a. gennemført en Iron Man, og igennem deres snak opstod tanken om at bringe Henriks erfaringer sammen med Pers nye passion.

Henrik havde lagt mærke til, at der ofte kunne købes forskelligt merchandise i forbindelse med større sportsbegivenheder, og de så her en mulighed for at skabe noget unikt til dette område: Et smykke og dermed et minde om begivenheden man kan tage på. Af en høj kvalitet. “En souvenir for livet” som de kalder det.

Det var også Henrik der fandt på navnet. Deres måske vigtigste aktiv, da det siger alt: “Glem aldrig”.

“Never Forget”, var dermed født.

never forget s-h samkopiering

Se flere eksempler på hjemmesiden hvor der også er tilknyttet en webshop.

Take-off og kundegrundlag

Idag har de fuld gang i en mindre produktion af disse eksklusive souvenirs.

Per har udviklet en række forskellige smykkedesign, der sammen med de forskellige, især knyttede, armbånd, udgør grundkonceptet. Baseret på disse kan man som kunde få skabt sit eget smykke med fx bomærket for ens sportsbegivenhed eller klub.

De er begyndt at få kunder og har en del lovende kontakter. Bl.a. har de lavet en aftale med sportskæden Sportigan, der har fået eksklusivret i Danmark til at sælge Never Forget smykker indenfor deres område.

Men derudover er der opstået mange flere idéer til, hvad man vil kunne have glæde af at mindes. Efterskolen, konfirmationen, klubben, foreningen…

Mulighederne er mange og flere er opstået efterhånden, som de har udviklet konceptet og været i dialog med potentielle kunder.

Fx resulterede en bytur, et tilfældigt møde og en god snak, i et samarbejde med det lokale Kolding firma CL Seifert der producerer og sælger bl.a. studenterhuer i hele norden. Et godt eksempel på, hvordan man som selvstændig altid skal være på tæerne.

Så fremtiden ser lovende ud, men det kræver sit og mange faktorer spiller ind, når man skal drive noget fra idé til forretning, som de to partnere brænder for at gøre. Nemlig at “designe” hele processen, fra start til slut.

Fra idé til forretning – tænk baglæns!

Det er nemlig ikke kun designet af smykket, der vejer, når man skal gøre det til en god forretning. Det er også designet af hele produktionen. At kunne skabe det rigtige produkt til den rigtige pris.

Man skal, som Per siger, “tænke baglæns”. Starte med at finde ud af hvem det er, man designer for. Og hvad de er villige til at betale.

Det betyder, at de fra begyndelsen skal forholde sig til designet, så fx kompleksiteten i produktionen bliver så lille som mulig, samtidig med at de bevarer det ønskede udtryk.

Dermed sparer de både timer og materialer. Hvilket altsammen er med til at holde prisen på det endelige produkt nede og sikrer, de også kan tjene på det.

Derudover skal produktets unikke værdi kommunikeres for at kunne sælges. Hvilket Per dog selv er klædt på til at gøre. Ved siden af “Never Forget”, driver han reklamebureauet “Sund&Hjort” og fejrer snart 30 års jubilæum indenfor branchen.

IMG_0120

Sådan skabes et “Never Forget” smykke:

  1. Når Never Forget får en kontakt til en kunde, starter Per med at lave et oplæg. Han har i forvejen designet en række grundformer af selve smykkerne og deres funktion, som man kan vælge udfra.
  2. Derefter tager han ens unikke “brand” logo, tekst eller symbol og får denne grafik til at passe med formen. Det er nemlig et af de områder, hvor Never Forget er unik: Ikke mange kombinerer det grafiske udtryk med formgivningen af smykker.Ifølge Per er det, udover det er ret kompliceret, også der hans passion og styrke ligger som smykkedesigner. At kombinere hans grafiske evner med kærligheden til at lave noget mere håndgribeligt.
  3. Det nye er,  at Per tegner smykkerne i 3D. Han bruger et tegneprogram på computeren, hvor han kan definere formen i tre dimensioner. Det gør det let for ham efterfølgende at afprøve de forskellige grafiske udtryk allerede på skærmen.
  4. Han kan da overføre disse til et foto af eksisterende smykker og dermed give kunderne et helt realistisk indtryk af, hvordan de færdige vil se ud. Det smarte er,  at han efter en bestilling, simpelthen får “printet” 3d tegningen af smykket v.h.a en 3D printer i et bestemt materiale og i flere eksemplarer.
  5. Disse 3D print bruger han til at lave en gummiform af silikone, som han sprøjter voks ind i. Voksformene udtages og sættes op på et såkaldt vokstræ, som han hælder gips på.
  6. Når gipsen er tørret, bliver den opvarmet i en ovn, indtil voksen ikke bare smelter, men fordamper. Tilbage står nu en gipsform, som han kan hælde sølvet ned i via såkaldte indløb, som han også har skullet indtænke i designet.
  7. Når gipsen skilles ad, står der et “sølvtræ” tilbage med alle sølvsmykkerne på.
  8. De skal nu skæres af og efterbearbejdes. Det arbejde blev før gjort i hånden. Nu har han indkøbt nogle pudsemaskiner, der letter arbejdet meget. Hvilket også er med til at holde prisen nede.
  9. Til sidst knytter han det valgte armbånd i den lille manuelle “knyttemaskine”, som hans bror har bygget til ham. Hvorefter delene sættes sammen og pakkes i en lille æske, der også er af eget design.

IMG_0098

Rigtige mænd går med smykker – i Tyskland

Om fremtiden for Never Forget, siger Per, at ambitionerne er at nå videre ud i verden. Danmark er et ret lille marked.

Smykkerne er tænkt til både mænd og kvinder. Herhjemme er der dog endnu ikke ret mange af det “stærke køn,” der går med smykker, selv om tendensen, også qua de meget positive reaktioner, de har fået, ser ud til at gå i deres retning.

Helt anderledes ser det ud i udlandet. Specielt i Tyskland. Her er det mere reglen end undtagelsen, har Per observeret, at se mænd med fx et armbånd på. Og de er på vej, med gode kontakter dernede.

Og det skal nok lykkes, for selvstændigheden slipper Per aldrig. Det giver ham frihed til at gøre, hvad han har lyst til og være herre i eget hus.

Noget mange drømmer om, men ikke tør, mener han. Helt forståeligt, for der er også megen usikkerhed forbundet med det.

Nogle måneder tjener man en del mere, end man typisk ville kunne gøre som ansat, andre må man leve af nærmest ingenting.

Et lod som de fleste selvstændige kan nikke genkendende til – på vejen til en mere stabil succes.

Farvel til pensionen, goddag til fremtiden

Og Per satser hele butikken på, at drømmen skal folde sig ud. Også hans pension, som han har hævet og købt alt det nødvendige udstyr for.

Det –  indtil videre –  lille foretagende har nu næsten alt, hvad der er skal til, for i første omgang selv at kunne producere smykkerne, undtagen 3D printeren, som Ravsted Hus, der sælger materialer til smykkeproduktion, stiller til rådighed. Stuvet sammen på de små 20 m2 i det lille udhus.

Hans logik er, at de penge, han har hævet, ville give ham små 2500 kr om måneden som pensionist. Der skal ikke sælges mange smykker for at kunne give mindst det samme.

I det hele taget regner Per ikke med nogensinde at skulle stoppe med at skabe.

Engang drømte han om at skulle pensioneres som 40-50 årig. Her var pengene alene målet. Men erfaring og nogle oplevelser i hans liv har lært ham at det at skabe, at være kreativ og finde løsninger på problemer, er det vigtigste og hjælper ham til at finde ind til det menneske, han er.

For som han siger:

“…hvad fanden skal jeg lave, hvis jeg går på pension. Sidde på en stol og kigge ud i luften?

Jeg vil altid være et kreativt menneske. Det er det, jeg lever af. Det, der fylder mit liv og gør mig glad. At løse de her problemstillinger som enten jeg selv falder over, eller andre giver mig.

Det er, hvad jeg elsker og aldrig vil holde op med. Ligeså længe jeg kan tænke, vil jeg blive ved med det.”

Her finder du Never Forget