Effektive tips til din næste præsentation

Når du skal formidle noget viden du har, er din præsentation meget vigtig, for at sikre at tilhørerne holder fokus og får størst muligt udbytte. Her får du tips til, hvordan du bedst kan gribe det an – bla. inspireret af Steve jobs.

Af Nikolaj, Designbutik Kolding

Designbutik Kolding er et lokalt forankret online magasin og webshop, der lader dig møde byen og design på en ny måde. Læs mere om Designbutik Kolding.
Donér til historierne med MobilePay.

Pottercut har haft besøg af Thomas Bigum fra Bigum & Co til en podcast, der omhandler 7 effektive og nemme tips til din næste præsentation.

Min artikel tager udgangspunkt i denne podcast og krydres med egne erfaringer og efter have læst om Steve Jobs præsentationsteknik, i bogen ”Steve Jobs Præsentationsteknik”, skrevet af Carmine Gallo. En bog, der er klart anbefalelsesværdig.

Bogen kan købes på saxo.com her: Link

jobs-praesentationKom godt i gang: Undgå den største klassiske fejl

Fejl nummer ét når man går i gang med sin præsentation er at sætte sig ned og starte med at sætte den op på sin computer.

Pludselig handler det du er i gang med ikke om din præsentation, men om hvordan den skal se ud. Kæmpe fejltagelse! Du har nu mistet fokus på din præsentation.

Dette skal du først kaste dig over, når du har mere styr på, hvad din præsentation skal indeholde.

Jeg starter altid selv med en blok og en kuglepen og begynder så at skitsere, hvordan mine slides skal se ud, og hvad hovedoverskrifterne skal være.

Herefter tager det at lave præsentationen i det program man anvender, såsom Powerpoint eller Apples Keynote, ofte ikke mere end 15 minutter.

Ud over, at det er meget mere effektivt, slipper jeg også for alle de frustrationer, der opstår når udfordringer med præsentationen og kompositionen mødes og det er svært at skelne mellem, om det er præsentationen eller kompositionen, der er problemet.

7 tips til at sparke din præsentation godt i gang!

Før man starter sin præsentation vil disse 7 tips hjælpe dig med at få den sparket godt i gang. Det er en form for indledning, der sætter rammerne og giver tilhørerne en slags teaser på, hvad der kommer til at ske.

1. Tak fordi jeg måtte komme

Det er altid godt at sige tak for at man måtte komme og bruge tilhørernes tid. Det kan godt være du er der for at give tilhørerne noget viden, men der vil jo altid være den risiko for at nogen synes du spilder Deres tid. Derfor; vær ydmyg og glad for at måtte komme og øse ud af din viden og måske få inputs med tilbage. Ren win-win.

Prøv at undgå at have et decideret manuskript, men forbered gerne nogle standardmåder at starte på, der kan passe til de fleste sammenhænge. Og vær gerne situationsbestemt i din begyndelse. Referér til vejret, lokalerne, virksomhedens kultur eller andet som tilhørerne er stolte af.

2. Læg afslappet ud

Start uformelt. Vær dig selv. Ja det er svært, men du vil vokse i det, hvis du formår at starte lidt henslængt og bruge den kontekst du er i. Det kræver øvelse, men gør også, at det bliver en rar følelse for dig at lave dine præsentationer.

3. Præsentér dig selv kort og tydeligt

Sørg for at sig dit navn tydeligt. Undersøgelser viser, at næsten alle uden undtagelse siger deres navn mere fåmælt end resten af sætningen, simpelthen fordi man ikke synes det er rart at sige ens eget navn. Så øv dig i at sige dit navn og hvor du kommer fra, højt og tydeligt.

4. Fortæl hvad man får med sig hjem

Mange tror man skal vente med at løfte sløret for, hvad præsentationens vigtigste budskab er til allersidst. Dette er en misforståelse. Løft derfor allerede nu sløret for, hvad tilhørerne kan tage med sig hjem når præsentationen er slut. Fx. ”Når jeg er færdig i dag vil du gå herfra med…. X1, X2 og X3”

Hermed opnår du at fange tilhørernes opmærksomhed 100%.

5. Beskriv kort hvordan du vil gøre dette

For fortsat at holde tilhørernes fokus kan du nu kort fortælle, hvad du vil vise i præsentationen, fx. ”Igennem at vise dig Y1, Y2 og Y3”

6. Forklar, hvad der berettiger dig til at stå her?

Det er altid godt lige at få flettet ind, hvorfor man egentlig kan bidrage med viden om det emne man nu skal fortælle om. Specielt, hvis man er betalt for at bidrage med sin ekspertviden, F.eks. ”Jeg har brugt tid på at blive ekspert inden for området og har selv 5 års praktisk erfaring, indenfor…”

7. Er i klar!

Som afslutning på indledningen kan man lige kort opsummere, hvad man vil gå igennem og høre om tilhørerne er klar. Hvad man bør gøre, hvis ikke tilhørerne er klar må vente til en anden god artikel. Men det formoder vi de er 😉

Fx. kan man, med begejstring i stemmen, sige ”Er I klar til at gå herfra med X1, X2 og X3?”

Selve præsentationen

Jeg kan rigtig godt lige at lave en præsentation ud fra devisen om at få svaret på følgende tre spørgsmål

Hvorfor?
Hvad?
Hvordan?

Hvis du kan svare på disse tre spørgsmål er du nået rigtig langt. Hvor meget i dybden du går med de forskellige spørgsmål afhænger selvfølgelig af, hvad der er behov for.

Denne form kan stort set bruges i alle situationer. F.eks. brugte jeg den til mit seneste job-interview, hvilket faktisk resulterede i, at jeg fik jobbet.

Det er en skabelon, der sikrer du holder snuden i sporet og ikke afviger fra det, der er vigtigt. Så få stillet dig selv disse spørgsmål og lad dem være rammen om præsentationen.

Steve Jobs formåede fx at beskrive iPod’en udfra behovet om at kunne have 1000 sange I lommen. Der har du vores HVORFOR.

HVAD er selve iPod’en og HVORDAN beskriver, hvordan den virker, hvor meget den fylder, hvor stor en hukommelse den har, men også, at den er let at bruge.

Vi lagde ikke mærke til at Steve Jobs brugte denne form fordi han er super dygtigt til at lave sådanne præsentationer, og man kan jo selv vælge, hvor tydeligt man selv vil anvende spørgsmålene, afhængigt af konteksten.

Afslutning

Efter præsentationen vil det være rigtig godt at opsummere det hele for at sikre sig, at tilhørerne nu også kan huske det man mener er vigtigst fra præsentationen.

Vores hjerner husker linært og det vi hører til sidst er som regel det vi husker bedst. Med mindre vi formår at lave forskellige narrestreger undervejs, der narrer hjernen til at huske noget bestemt. Det kan være en vittighed, et sjovt billede eller lignende.

Fx kan man stille et retorisk spørgsmål såsom: ”Så hvad er det første du skal gå hjem og gøre?”. Herefter lister man max tre ting op som man foreslår tilhørerne går hjem og gør. Max tre, fordi undersøgelser viser, at tre ting er det maksimale antal ting hjernen kan huske ad gangen, uden at skulle anstrenge sig alt for meget.

Forberedelse

Hvis du læser Carmine Gallos bog om Steve Jobs Præsentationsteknik vil det overraske dig, hvor meget tid Steve Jobs brugte på at forberede sine præsentationer. Man plejer at sige, at det er meget krævende og kræver meget forberedelse at lave en improviseret præsentation.

Jo bedre du forbereder dig og øver dig på præsentationen, jo mere sikker og rolig kan du være og afvige fra manuskriptet for at få det hele til at være meget mere afslappet og levende. Hvilket i sidste ende giver den bedste oplevelse for alle.

Jeg bruger selv at optage min præsentation på video og gentage til jeg føler mig tryg ved præsentationen.

img_1432-1

Helt på hovedet!

Nogen gange kan det være forfriskende at forsøge sig med alternative metoder. Kort tid efter Kim og jeg lavede partnerskab i Designbutik Kolding tog vi til Ballerup for at gå til pitche-workshop for at øve vores Designbutik Kolding pitch. Vi havde forberedt os godt, var klar til at pitche og det gik også godt.

De tre mentorer, der sad ved det grønne bord kom med gode inputs og vi havde efterfølgende en halv time til at forbedre vores pitch.

Vi besluttede ret hurtigt, at de slides vi havde ikke var til nogen nytte mere og vi lavede et par få rekvisitter med papir og blyant og lavede en meget lidt forberedt præsentation i form af en historie, hvori rekvisitterne indgik. Helt uden slides! Ja det kan godt lade sig gøre.

Det tog kegler og mentorerne var meget imponerede og roste os for at skrotte powerpoints, som de var ved at blive lidt trætte af, og forstod nu vores projekt meget bedre.

Så nogen gange kan det også være en fordel ikke at være forberedt. Og det kan tilmed være med til at skubbe dine grænser for, hvad man kan.

Med det vil jeg ønske dig rigtig god fornøjelse med din næste præsentation!